Mięśnie dna miednicy a komfort życia

Mięśnie Kegla to powszechna nazwa mięśni dna miednicy – swoją popularną nazwę otrzymały od nazwiska amerykańskiego lekarza – Arnolda Kegla, który opracował specjalne ćwiczenia, aby wzmocnić tę partię mięśni.

Choć miało to miejsce w latach 40. ubiegłego stulecia, to nadal ćwiczenie tych partii mięśni dla wielu kobiet, ale także panów stanowi tajemnicę albo wstydliwy temat tabu, ponieważ wkracza w sferę intymną. W rezultacie odbija się to na ich zdrowiu – pacjenci latami potrafią cierpieć w ukryciu, rezygnując z życia towarzyskiego z powodu dolegliwości takich jak: nietrzymanie moczu czy opuszczanie narządów rodnych.

Mięśnie Kegla – gdzie je znajdziemy?

Gdy w trakcie oddawania moczu na chwilę wstrzymamy jego strumień – zaobserwujemy i wyczujemy pracę mięśni Kegla. Ale uwaga! Takie wstrzymywanie moczu nie może stać się regularnym ćwiczeniem, gdyż może to doprowadzić do zalegania moczu. Czym są mięśnie dna miednicy? Można porównać je z mocną 3 warstwową płachtą rozciągniętą między kośćmi miednicy – utkaną z włókien mięśniowych przebiegających w różnych kierunkach. Taka solidna konstrukcja dobrze zabezpiecza narządy wewnętrzne, chroni też przed niekontrolowanym wyciekiem moczu oraz kału, bierze także udział w stabilizacji tułowia – wpływa na prawidłową postawę, pomaga utrzymywać kręgosłup we właściwym położeniu, niwelując przeciążeniowe bóle pleców.

Utrata elastyczności mięśni dna miednicy, czynniki ryzyka:

Z czasem elastyczność mięśni dna miednicy może ulec zmianie – pod wpływem procesów fizjologicznych, określonego trybu życia lub zabiegów operacyjnych. Do głównych czynników predysponujących do obniżenia aktywności mięśni Kegla należą:

• ciąża,
  • poród,
  • siedzący tryb życia,
  • menopauza.

Diagnoza i leczenie:

O tym, że pacjent może mieć problemy z właściwą pracą mięśni dna miednicy mogą świadczyć następujące objawy:

• niekontrolowany wyciek moczu, również podczas wysiłku,
  • osłabiony strumień moczu,
  • uczucie parcia na pęcherz,
  • niemożność pełnego wypróżnienia pęcherza moczowego,
  • ból podczas współżycia,
  • wypadnie narządów rodnych (ból, uczucie ucisku w dole brzucha, w okolicy dolnej partii pleców).

Wczesne rozpoznanie przyczyny powyższych dolegliwości daje spore szanse na uniknięcie innych inwazyjnych metod leczenia – zabiegu wszczepienia siatki z polipropylenu (pomaga utrzymywać narządy) czy operacji usunięcia macicy. Regularne ćwiczenia mięśni dna miednicy są prostą i w wielu przypadkach skuteczną terapią, pod warunkiem, że są wykonywane prawidłowo. O tym czy oraz jak ćwiczyć powinien decydować lekarz – ginekolog, a w przypadku panów – proktolog, którzy oceniają stan narządów oraz kondycję mięśni. Jeżeli diagnoza wskazuje na osłabienie mięśni dna miednicy z pomocą przychodzi fizjoterapeuta uroginekologiczny. Układa on trening, biorąc pod uwagę m.in.: postawę ciała, parametry z zakresu ruchu oraz siłę mięśniową pacjenta. On także może wykonać za zgodą pacjenta stosowane badania w celu doprecyzowania terapii:

• badania palpacyjne w obrębie brzucha i narządów rodnych,
  • EMG dopochwowe,
  • badanie per vaginum,
  • badanie per rectum.

Regularne i prawidłowo wykonywane ćwiczenia mięśni Kegla to nic innego jak inwestycja w przyszłość, aby życie było komfortowe i swobodne, bez bólu i krępujących sytuacji. Z naszą pomocą będziecie mieć Państwo pewność, że zostały wykonane z należytą starannością.